Gedenkboek 1930

1930

Gedenkboek

50 jaar RijksHBS

blad 09

Doordrongen van het belang van het onderwijs en de opvoeding rekende men het zich tot plicht eene nieuwe regeling aan de stads Hoogere school te geven. De ingevoerde verandering moest bestaan in het daarstellen van meer ondergeschiktheid tusschen de verschillende vakken van onderwijs en van eene grootere overeenstemming van hetzelve met de beboeften der jeugd.

Diegenen dus, welke het onderwijs beminden om het onderwijs zelve, d.i. om deszelfs heilzame gevolgen, konden met voldoening vernemen, dat niet alleen het lager onderwijs meer eenheid in de leerwijzen, om met des te meer vruchten te kunnen werken, meer orde in de verdeeling der klassen, om beter in overeenstemming met de vermogens der kinderen en derzelver ontwikkeling te kunnen voortgaan, verkregen had; maar ook, dat de leerwijze en de trapsgewijze volgende uitbreiding van den kring van het lager onderwijs zoodanig waren, dat zij van zelf tot een goed middelbaar onderwijs konden leiden.

Ten einde de nieuwe verdeeling der klassen bekend te maken, werd de volgende regeling der werkzaamheden voorgesteld :

A. De stads hoogere school is verdeeld in 3 sectiën of afdeelingen.
De eerste is wel geheel voor het lager onderwijs bestemd en alhoewel in een bijzonder lokaal bestemd, zal evenwel in het nauwste verband met de 2 anderen staan en wel zoodanig dat de meeste gevorderde kinderen in die vakken onderricht worden, welke in andere afdeelingen voortgezet worden. De twee anderen, de eene minder, de andere meer tot het middelbaar onderwijs behoorende, zullen in hetzelfde lokaal geplaatst worden.

In de eerste afdeeling, bevattende in 't algemeen gesproken, die kinderen bij welke de aanschouwing het meest werkend vermogen is, zal onderwijs gegeven worden in de aanvangspunten van het menschelijk weten en kunnen d.i. in de grondbeginselen der Nederduitsche, Fransche en Hoogduitsche talen, de schrijf- en rekenkunst, de aardrijkskunde en geschiedenis

verder.
overzicht.