1930
Gedenkboek
50 jaar RijksHBS
blad 09
Doordrongen van het belang van het onderwijs en de opvoeding rekende men het zich
tot plicht eene nieuwe regeling aan de stads Hoogere school te geven. De ingevoerde
verandering moest bestaan in het daarstellen van meer ondergeschiktheid tusschen
de verschillende vakken van onderwijs en van eene grootere overeenstemming van hetzelve
met de beboeften der jeugd.
Diegenen dus, welke het onderwijs beminden om het onderwijs
zelve, d.i. om deszelfs heilzame gevolgen, konden met voldoening vernemen, dat niet
alleen het lager onderwijs meer eenheid in de leerwijzen, om met des te meer vruchten
te kunnen werken, meer orde in de verdeeling der klassen, om beter in overeenstemming
met de vermogens der kinderen en derzelver ontwikkeling te kunnen voortgaan, verkregen
had; maar ook, dat de leerwijze en de trapsgewijze volgende uitbreiding van den kring
van het lager onderwijs zoodanig waren, dat zij van zelf tot een goed middelbaar
onderwijs konden leiden.
Ten einde de nieuwe verdeeling der klassen bekend te maken,
werd de volgende regeling der werkzaamheden voorgesteld :
A. De stads hoogere school
is verdeeld in 3 sectiën of afdeelingen.
De eerste is wel geheel voor het lager onderwijs
bestemd en alhoewel in een bijzonder lokaal bestemd, zal evenwel in het nauwste verband
met de 2 anderen staan en wel zoodanig dat de meeste gevorderde kinderen in die vakken
onderricht worden, welke in andere afdeelingen voortgezet worden. De twee anderen,
de eene minder, de andere meer tot het middelbaar onderwijs behoorende, zullen in
hetzelfde lokaal geplaatst worden.
In de eerste afdeeling, bevattende in 't algemeen
gesproken, die kinderen bij welke de aanschouwing het meest werkend vermogen is,
zal onderwijs gegeven worden in de aanvangspunten van het menschelijk weten en kunnen
d.i. in de grondbeginselen der Nederduitsche, Fransche en Hoogduitsche talen, de
schrijf-